Miten Pohjola Vakuutuksen hinauspalvelu toimii ja kattaa korvaukset

Pohjola Vakuutuksen hinauspalvelu tuo turvaa tien päällä: kattavat korvaukset, nopea apu ja luotettava kumppani yllättävissä tilanteissa.


Pohjola Vakuutuksen hinauspalvelu toimii siten, että se tarjoaa asiakkailleen apua auton hajoamistilanteissa tien päällä. Palvelu korvaa hinaus- ja tiepalvelukustannukset ennalta sovitun vakuutusehdon mukaisesti, mikä helpottaa asiakkaan arkea ja pienentää yllättäviä kustannuksia.

Tässä artikkelissa käymme yksityiskohtaisesti läpi, miten Pohjola Vakuutuksen hinauspalvelu toimii, mitä palveluun sisältyy ja miten korvaukset määräytyvät. Lisäksi annamme vinkkejä siitä, miten saat palvelusta parhaan hyödyn ja mitä sinun tulee tietää korvausprosessista.

Miten Pohjola Vakuutuksen hinauspalvelu toimii?

Pohjola Vakuutuksen hinauspalvelu aktivoituu, kun asiakkaan ajoneuvo hajoaa tai joutuu onnettomuuteen tien päällä. Asiakas voi ottaa yhteyttä Pohjolan päivystykseen joko puhelimitse tai mobiilisovelluksen kautta. Palvelu tarjoaa:

  • Hinausta lähimmälle korjaamolle tai asiakkaan valitsemalle korjaamolle ennalta sovitun kilometrirajan puitteissa.
  • Tiepalveluita, kuten akkuvirran käynnistämistä, renkaanvaihtoa tai polttoainetäydennystä, mikäli autolla on mahdollista päästä jatkamaan matkaa.
  • 24/7-päivystyksen, joka auttaa asiakkaan tien päällä missä ja milloin tahansa.

Hinauspalvelun rajat ja ehdot

Hinauspalvelu kattaa yleensä hinausmatkan tiettyyn kilometrimäärään asti. Esimerkiksi Pohjola Vakuutuksen autovakuutukseen voi sisältyä maksuton hinaus 100 kilometrin matkalta. Ylimeneviltä kilometreiltä voi aiheutua lisäkustannuksia, jotka asiakas maksaa itse, ellei vakuutukseen sisälly laajempaa hinauskatetta.

Korvaukset ja niiden kattavuus

Korvausperusteet määritellään vakuutussopimuksessa ja ne vaihtelevat vakuutustyypin mukaan. Yleisesti hinauspalvelun kustannukset korvataan, kun:

  • Ajoneuvo ei ole ajokunnossa onnettomuuden tai teknisen vian vuoksi.
  • Hinaus tehdään hyväksytylle korjaamolle tai muulle sovitulle kohteelle.
  • Hinausmatka on vakuutuksessa määritellyn kilometrirajan puitteissa.

Korvaus kattaa yleensä hinausmatkan hinnan ja tiepalvelut ennalta määritellyin rajoituksin. Mikäli hinaus ylittää kilometrirajan tai palveluita käytetään vakuutuksen ehtojen vastaisesti, asiakas voi joutua maksamaan kustannukset itse.

Esimerkki hinauskorvauksesta

TilanneHinausmatkaKorvauksen määräAsiakkaan maksuosuus
Auto hajoaa Helsingissä80 km hinaus korjaamolle100 % hinausmaksusta0 €
Auto rikkoontuu 150 km päässä kotipaikasta100 km korvattu, 50 km maksetaan itseKorvaus 100 km hinausmaksustaOman kilometrirajan ylittävä osuus

Vinkkejä hinauspalvelun käyttämiseen

  • Tarkista oman vakuutuksesi hinauspalvelun kilometriraja ja ehdot ennen tien päälle lähtöä.
  • Käytä Pohjolan omaa päivystysnumeroa tai mobiilisovellusta nopean ja sujuvan palvelun saamiseksi.
  • Pidä autosi huollettuna, jotta tekniset viat voidaan minimoida.
  • Ilmoita hinauspalvelun käyttö aina Pohjolalle, jotta korvaus voidaan käsitellä asianmukaisesti.

Seuraavassa osiossa käsittelemme tarkemmin Pohjola Vakuutuksen eri autovakuutusten hinauksen ja tiepalveluiden kattavuutta sekä korvausprosessin vaiheita.

Hinauspalvelun käyttöön liittyvät rajoitukset ja poikkeustilanteet

Hinauspalvelun tehokas hyödyntäminen edellyttää, että käyttäjä tuntee palvelun rajoitukset ja poikkeustilanteet, jotka voivat vaikuttaa korvausten saamiseen tai palvelun saatavuuteen.

Yleiset rajoitukset hinauspalvelussa

  • Maantieteellinen kattavuus: Pohjola Vakuutuksen hinauspalvelu kattaa yleensä Suomen alueen, mutta tietyissä ulkomailla tapahtuvissa vahingoissa palvelun käyttö voi olla rajoitettua tai korvausten ehdot poikkeavat.
  • Ajoneuvon tyyppi: Palvelu on suunnattu ensisijaisesti henkilöautoille ja pakettiautoille. Raskaat ajoneuvot, moottoripyörät tai mopoautot voivat olla palvelun ulkopuolella tai niille on omat ehtonsa.
  • Vahingon laatu: Hinauspalvelu ei välttämättä kata tilanteita, joissa ajoneuvo on vahingoittunut tahallisesti tai rattijuopumustilanteessa. Näissä tapauksissa korvaukset voivat evätä tai palvelua ei tarjota.

Poikkeustilanteet, jotka vaikuttavat hinauspalvelun käyttöön

  1. Onnettomuustilanteet: Jos ajoneuvosi on osallisena vakavassa liikenneonnettomuudessa, hinauspalvelun lisäksi voi tulla muita korvausjärjestelyjä. Pelastustoimen toimet voivat myös rajoittaa hinauspalvelun suorittamisen välittömästi tapahtumapaikalla.
  2. Ympäristö- ja sääolosuhteet: Esimerkiksi äärimmäiset sääolosuhteet, kuten lumimyrskyt, tulvat tai myrskyt, voivat estää hinausauton pääsyn ajoneuvolle tai johtaa viivästyksiin.
  3. Ajoneuvon sijainti: Hinauspalvelua ei välttämättä voida suorittaa, jos ajoneuvo sijaitsee alueilla, joilla hinausauto ei pääse turvallisesti liikkumaan, kuten vaikeakulkuisilla maastoilla tai yksityisalueilla ilman lupaa.

Konkreettiset esimerkit hinauspalvelun rajoituksista

  • Jos autosi hajoaa keskellä metsätietä, jonne hinausauto ei pääse, palvelu voi kattaa vain hinaamisen lähimmälle tielle, josta omatoiminen jatkoajo voi olla tarpeen.
  • Ulkomailla tapahtuneen auton rikkoutumisen yhteydessä joudut usein neuvottelemaan erikseen hinaus- ja korjauspalveluiden kattavuudesta, sillä vakuutusehdot voivat vaihdella huomattavasti.
  • Jos olet esimerkiksi jäänyt kiinni liikenneonnettomuudesta, jossa kuljettaja on osoittautunut rattijuopoksi, vakuutusyhtiö voi evätä hinauspalvelun korvauksen kokonaan.

Suositukset hinauspalvelun käytön optimoimiseksi

  • Tarkista vakuutusehdot: Ennen palvelun käyttöä on tärkeää lukea huolellisesti omat vakuutusehdot ja ymmärtää, mitkä tilanteet ovat korvattavia.
  • Ota yhteys Pohjola Vakuutuksen asiakaspalveluun: Erityistilanteissa, kuten ulkomailla tai vaikeissa sääolosuhteissa, on suositeltavaa tarkistaa palvelun saatavuus ja ehdot ennen hinauspyyntöä.
  • Varaa aikaa: Poikkeuksellisissa olosuhteissa hinauspalvelun saapuminen saattaa kestää tavallista pidempään, joten varaudu tilanteeseen henkisesti ja käytännöllisesti.

Usein kysytyillä kysymyksillä

Miten voin tilata hinauspalvelun Pohjola Vakuutuksen kautta?

Voit tilata hinauspalvelun soittamalla Pohjola Vakuutuksen päivystysnumeroon, joka löytyy vakuutuskirjastasi tai verkkosivuilta.

Mitkä tilanteet oikeuttavat hinauspalvelun korvaukseen?

Hinauspalvelu korvaa yleensä auton hyytymisen, onnettomuuden tai muun vikatilanteen, joka estää ajoneuvon liikkumisen.

Onko hinauspalvelu voimassa myös ulkomailla?

Pohjola Vakuutuksen hinauspalvelu voi kattaa hinausavun myös Euroopan alueella, mutta tarkista ehdot omasta vakuutuksestasi.

Kuinka paljon hinauspalvelu maksaa omavastuun jälkeen?

Omavastuu vaihtelee vakuutussopimuksen mukaan, mutta hinauspalvelun kustannukset korvataan sopimuksen rajoissa omavastuun jälkeen.

Voinko valita hinauspaikan itse?

Kyllä, yleensä voit valita korvattavan hinauspaikan, mutta sen tulee olla kohtuullinen ja vakuutuksen kattama.

AvainkohdatTiedot
Hinauspalvelun tilaaminenSoita Pohjola Vakuutuksen päivystykseen, käytä vakuutuskortin numeroa
Korvaavat tilanteetOnnettomuus, tekninen vika, rengasrikko (jos katettu)
Korvauksen kattavuusKorvaa hinaus- ja tarvittavat kuljetuskustannukset ennalta sovitun maksimiin asti
OmavastuuSopimuksen mukaan, tyypillisesti 100-200 euroa
HinausalueSuomi ja mahdollisesti Euroopan alue (riippuen vakuutuksesta)
Hinauspaikan valintaMahdollista, kunhan paikka on kohtuullinen ja vakuutuksen mukainen
Palvelun rajoituksetEi kata tahallisia vahinkoja tai huolimattomuudesta johtuvia tilanteita

Haluamme kuulla kokemuksistasi! Jätä kommenttisi alle ja muista tutustua muihin artikkeleihimme verkkosivullamme, jotka saattavat myös kiinnostaa sinua.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top